maandag 11 februari 2013

Woldreads maken met Dreadshop.

In samenwerking met de Dreadshop ben ik aan het DIY-en gegaan en ben ik zelf woldreads gaan maken.

 Wat zijn woldreads dan precies?



Je hebt vast wel eens iemand gezien met dreads. Je kunt dreads van je eigen haar laten maken maar als je het niet zo permanent wilt kun je er ook voor kiezen om 'nep' dreads in je haar te laten zetten. Nep klinkt misschien een beetje raar. Ik zal het uitleggen, dit zijn dreads die niet van je eigen haar gemaakt worden. Deze dreads kun je met een speciale techniek in je haar laten zetten. En er naar een tijdje weer uithalen.

Van deze dreads heb je veel verschillende soorten en dus ook de woldreads. Woldreads zijn hele zachte dreads en ze zijn ook nog eens licht van gewicht. Dus het draagt ook een stuk prettiger!

Je kunt bij de Dreadshop kant en klare woldreads kopen. De Dreadshop maakt ze dan voor jou precies zoals jij ze graag wilt hebben. Maar als je het leuk vind kun je ze ook zelf maken.

Dat heb ik ook gedaan. Om je een beetje op weg te helpen bij het zelf maken van je woldreads heb ik deze DIY voor jullie geschreven. En don't worry! Het is echt niet zo lastig als dat je nu misschien denkt!

Wat heb je nodig?
 
 
-Wol voor dreads. Dit wol kost 3,45 voor een zakje. In een zakje zit 50 gram. Een aaneengesloten stuk van ongeveer 2 tot 2,5 meter. Je maakt hier ongeveer 6 dikke of 12 dunne dreads mee. Het wol is verkrijgbaar in 23 kleuren. De kleuren die ik gebruikt heb zijn: donkerbruin, lichtbruin, babyroze, felroze, lichtblauw en donkerblauw.
-Olijfzeep. Dit kost 2,25 per 25 gram. Olijfzeep gebruik je in combinatie met warm water. Hierdoor gaan de schubben van het wol open, waardoor het goed gaat vilten tot dreadlocks.
-Een plantenspuit. In de plantenspuit doe je het warme water en de olijfzeep.
-Een bamboematje. Dit gebruik je om je dreads 'te rollen'.
-Een antislipmatje. Hierop ga je straks je dreadsrollen met het bamboematje.
-Een rolmaat.
-Een schaar. Een stofschaar werkt het best.
-Een plek waar je de dreads kan laten drogen.
 
De wol en de olijfzeep komen van de Dreadshop.
 
Nu je weet wat woldreads zijn en wat je nodig hebt kunnen we aan de slag!
 
Vul de plantenspuit met warm water en de olijfzeep. Ik had een zakje van 25 gram. In de plantenspuit heb ik de helft van het zakje gedaan. Dit heb ik gedaan zodat ik later nog een keer opnieuw warm water kon pakken met nieuwe zeep erin. Want zoals je weet warm water koelt af
(Captain obvious i am).
 
Je kunt nu beginnen met het afmeten van het wol. Hiervoor is een handig trucje. Ik wilde graag dreads van 80 cm hebben. We maken dubbele dreads dus dat betekent dat mijn dreads een lengte van 40 cm gaan krijgen. Het wol wordt ongeveer 10% langer tijdens het maken van de dreads gebruik daarom het volgende sommetje:
 
Lengte van een dread x 2 - 10%
Ik geef een voorbeeld hoe ik de juiste maat geknipt heb:
40 cm x 2 = 80 cm voor een dubbele dread - 10% (=8cm) = 72 cm.
 
Je kunt ervoor kiezen om alle wol in een keer op maat te knippen. Maar je kunt natuurlijk ook eerst een dread maken en daarna weer een nieuw stuk afknippen.

Je zult merken dat het wol best dik is. Als je dikke dreads wil maken hoef je hier niets meer mee te doen. Zelf vind ik wat dunnere dreads mooier. Als je dunnere dreads wilt maken moet je het wol nog splijten. Simpelweg is dit het wol halveren in twee gelijke strengen.
 
Dan kun je nu eindelijk beginnen aan het maken van de dreads. Leg het antislipmatje op een plek waar het nat mag worden. En pak het bamboematje erbij. Leg het stuk wol op je bamboematje en spray met de plantenspuit het wol goed nat. Wees niet bang voor een beetje water het mag best nat worden dit werkt juist gemakkelijk!

 
Vouw het bamboematje dubbel met het wol er tussen. Leg je hand of je handen, als je dat fijner vindt, op het bamboematje en maak een rollende beweging. Naar voor en naar achter. Je hoeft niet super hard te drukken maar het is nou ook weer niet de bedoeling dat je gaat aaien. Herhaal deze beweging over de hele lengte van het wol.

Bekijk zelf na een aantal keren gerold te hebben of je de dread strak genoeg vind. En of  de dread op alle plekken even strak is. Als het niet het geval is moet je nog even doorgaan met rollen. Is het wel het geval dan is je dread klaar.
 
TIPS:
-Rol de puntjes van de dreads ook goed dan is het eindresultaat veel mooier!
-Als je veel dreads gaat maken, maak tussendoor je werkplek ook een keer droog!
-Is het water in de plantenspuit koud geworden? Vervang het dan voor een nieuwe mix van olijfzeep en wam water!

Je dread is nu klaar. Maar deze is nog wel erg nat. Daarom is het belangrijk dat je de dread goed laat drogen. Neem de tijd om de dreads te laten drogen. Zelf heb ik een nacht gewacht.
 
Een ideale plek om je dreads te laten drogen...
... is het wasrek natuurlijk! Je kunt je dreads hier goed ophangen om te drogen. Je hangt het midden van de dread over een van de spijlen van het wasrek heen. En met een beetje geluk schijnt de zon en zijn je dreads extra snel droog!

Als je veel dreads gaat maken heb je hier genoeg ruimte om je dreads op te hangen!
 
Ik vond het maken van woldreads echt super leuk en ik kan het iedereen aanraden om het zelf te doen! Het is erg gemakkelijk. Het kost wat tijd, je kunt er het beste een hele middag voor uittrekken maar zo kun je de dreads wel precies zo maken als dat jij het mooi vind.
 
Kun je niet genoeg krijgen van deze DIY? Stay tuned want er volgen er nog een aantal meer in samenwerking met de Dreadshop!
 
Liefs Melissa.


 

 
 
 


3 opmerkingen:

  1. halloo ik heb zelf ook even gekeken maar ik kan de wol die jij laat zien niet vinden op de site weet je ze de naam van de wol soort ? groeten jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De wol is niet te koop via de link die je aangeeft

    BeantwoordenVerwijderen