zondag 24 februari 2013

Spike statement necklace




De statement kettingen vind ik echt helemaal super. Lekker opvallend, een echte eyecatcher. Ik vind ze vooral leuk bij een outfit die vrij neutraal is, daardoor valt de ketting er extra op!

Eerder schreef ik al deze DIY over statement kettingen. Ik had nog een aantal onderdelen over van eerdere bestellingen. Op internet heb ik nog een paar leuke onderdelen uitgezocht en hiervan heb ik een nieuwe DIY spike statement ketting gemaakt!

Materiaal
-          Jasseron ketting zilver (in totaal ongeveer 1,5 meter);
-          20 zwarte facet kralen of een andere kraal(deze kralen heb ik gekocht bij hoblit);
-          23 spike kralen;
-          20 nietstiften;
-          27 Jumpringetjes (ik heb er 2 van 10mm,  2 van 6 mm gebruikt en 23 van 4 mm);
-          Sluiting.



Gereedschap
-          Platbektang;
-          Rondbektang.

 DIY
Begin met het afmeten van 4 stukken ketting. Zorg ervoor dat elk stukje ketting, net iets langer is dan degene die je ervoor hebt gemeten. Ik heb de volgende afmetingen gebruikt: 25, 27,  35 en 40 cm. Voor de uiteindes heb ik 2 stukjes ketting van 10 cm gebruikt.

Pak het stuk ketting van 35 cm, de facet kralen en een aantal nietstiften. Rijg een kraal aan de nietstift en buig het achterkantje zodat dit een oogje/haakje wordt. Voor een duidelijke uitleg hiervan, zie dit artikel.
Maak het haakje vast in het midden van het stuk ketting. Daarna druk je het haakje dicht met de platbektang. De eerste kraal zit nu vast, herhaal dit met de rest van de kralen. Tussen elke kraal heb ik 1 ‘gaatje’ op de ketting open gelaten, zodat ze niet te dicht op elkaar zitten.

Nu de eerste stap van de ketting klaar is, pak je het stuk ketting van 40 cm. Maak een jumpringetje van 4 mm open met je platbektang en haal het ringetje van de spike kraal erdoor. Vervolgens pak je weer het midden van de ketting en rijg je de spike door de ketting. Druk nu het ringetje dicht met de platbektang. De eerste spike zit nu vast, herhaal deze handeling met de rest van de spike kralen.

Als laatste gaan we de ketting in elkaar zetten. Pak het jumpringetje van 10 mm en pak het stuk ketting van 25 cm. Maak deze met het uiteinde aan het ringetje vast. Vervolgens pak je de volgende maat ketting, 27 cm en maak je deze ook met het uiteinde aan hetzelfde ringetje vast. Doe dit ook met de stukken van 35 en 40 cm. Daarna pak je het stuk ketting van 10 cm. Deze maak je ook aan het ringetje vast. Druk nu het ringetje dicht. Je zult nu zien dat het al op een ketting begint te lijken.
Voor de andere kant van de ketting voer je precies dezelfde handeling in dezelfde volgorde uit. Hierdoor komt je ketting recht te zitten. Als je de stukken ketting in een andere volgorde vast maakt, gaat je ketting draaien en zitten de stukken door elkaar. En dat willen we natuurlijk niet ;)

Nu de ketting vast zit, is de laatste stap het bevestigen van het slotje. Dit doe je aan het uiteinde van de 10 cm ketting. Maak eerst het jumpringetje van 6 mm vast en haal dan het slotje erdoor. Buig het ringetje dicht en het slotje zit vast. Aan het andere uiteinde van de ketting, maak je een jumpringetje aan de ketting vast. Hiermee kan je het slotje vast maken, als je je ketting om gaat doen.

Veel plezier met het dragen van je ketting!

Liefs,
Lindy

1 opmerking:

  1. Leuk! Ik heb ook een keer zoiets gemaakt, maar dan afgewisseld met kralen die al eens eerder had gekocht. Gaf ook een leuk effect :)

    BeantwoordenVerwijderen