vrijdag 23 november 2012

Uiltjes voor in de kerstboom.

De dagen worden korter en kouder. Het is bijna december dus ook weer tijd om de kerstboom uit het stof te halen of een nieuwe te gaan kopen. En bij het opzetten van de kerstboom is er niets leuker dan weer een compleet anders gestijlde boom te hebben dan het vorige jaar.


Samen met mijn moeder was ik op zoek naar leuke versieringen voor in de kerstboom toen zij op internet de versiering van deze uiltjes tegen kwam. Ze zien er echt hip uit en het leek mij wel wat om deze zelf te gaan maken.

Wat heb je nodig?
-Het patroon voor de uiltjes:
http://juicy-bits.typepad.com/files/owl-ornament-1.pdf ( Dit is niet mijn patroon. Deze komt van de volgende link af).
-Vilt. Onderandere te koop bij de Action. 10 kleuren voor 99 cent.
-Borduurgaren. Ook te koop bij bijvoorbeel de Action. 8 kleuren voor 69 cent.
-Lintjes.
-Kussenvulling.
-Versierseltjes.
-Schaar.
-Pen, om de patroontjes over te tekenen op het vilt.
-Naald.
-Kopspeldje om de voor en achterkant van de uiltjes aan elkaar vast te zetten.
 -Eventueel lijm.

Wat moet je doen?

-Dit is het patroon ( zie de link). Deze moet je uitprinten en uitknippen.
-Teken de patronen over op vilt. Het lijfje moet je twee keer tekenen voor de voor en achterkant. Daarna knip je deze uit.
-Je kunt ervoor kiezen om de vleugels, oogjes, buikje en snavel erop te naaien of gewoon erop de plakken. Ik heb ervoor gekozen om te plakken. Dit werkt net zo goed.
-Aan de achterkant van het lijfje naai je aan de binnenkant een lintje. De lust steekt uit naar boven.
-Zet met een kopspeldje de voor en achterkant aan elkaar vast.
-Naai nu de voor en achterkant aan elkaar vast. Als je bijna rond bent laat je een opening over.
-Nu vul je het uiltje met de kussenvulling.
-Naai het uiltje verder dicht en werk het eind van de draad naar binnen weg.
-Je kunt er nu nog voor kiezen om je uiltje te versieren met eventueel diamandjes, strikjes of iets anders.

TIP: Als je met pen overtekend op het vilt zorg er dan voor dat je de kanten waar nog pen te zien is altijd naar de binnenkant hebt. Als je uiltje klaar is zie je nooit meer wat van de pen zitten!

Zelf heb ik ervoor gekozen om de uiltjes te maken voor vrienden, familie en andere mensen die ik een kerstwens wil geven in plaats van kerstkaarten. Aan het uiltje hang ik een kaartje en deel deze dan uit!

Liefs Lis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten