zondag 3 maart 2013

Canvas bag



Ken je ze nog van vroeger? De simpele gebroken wit, een beetje licht geelachtige canvas tassen? Ideaal materiaal om zelf mee aan de slag te gaan!

Doutzen Kroes was een van de eerste die werd gespot met zo’n leuke tas. De spreuk die op haar tas stond was: ‘Can’t afford a Birkin’. Erg leuk bedacht vind ik! 

Op internet zag ik een aantal websites en foto’s van mensen met een canvas tas met een leuke spreuk erop. Wat ik dan wat minder vind is dat je al gauw 20 euro betaald voor zo’n leuke tas. Waarom veel geld uit geven, als je het ook zelf kan doen?

Materialen
-          Canvas tas;
-          Strijkpapier (te verkrijgen bij o.a. hema, pipoos, action enz);
-          Bakpapier.


Gereedschap
-          Strijkijzer;
-          Strijkplank;
-          Schaar;
-          Een computer & printer (met inkt natuurlijk ;) ).

DIY
Zoek een leuke spreuk voor op je tas. Als je zelf geen leuke spreuk kunt bedenken kun je ook op internet zoeken naar spreuken. Via google en we heart it heb ik gezocht op ‘canvas bag’. Je krijgt dan onder andere deze voorbeelden:





Zelf werd ik enthousiast van Chanhell, een variant op Chanel. En vond ik de spreuk: Your plastic bag can kiss my canvas erg gaaf. Met deze twee ben ik aan de slag gegaan.

Zoek een lettertype in word wat je aanspreekt. Je kunt ook lettertypes downloaden op sites als Dafont. Ik heb hier het lettertype couture gedownload.

In word heb ik de tekst voor op de tas uitgewerkt. Let op: je moet de tekst altijd gespiegeld uitprinten, anders komt ie verkeerd om op je tas te staan! Mocht je in Word niet kunnen spiegelen, dan kun je ook een printscreen van je afbeelding maken. Deze plak je in paint en dan kun je hem als nog spiegelen.

Druk je bestandje af op het strijkpapier. Zet je strijkplank in de tussen tijd vast klaar, je print kan dan drogen. Denk eraan dat je van te voren eerst je tas uit wast. Dit is belangrijk en voorkomt dat je print niet blijft plakken.

Houdt er rekening mee dat niet alleen je print blijft plakken, maar ook de rest van het printpapier waar geen tekst staat. Knip eventueel je tekst uit. Ik heb grof geknipt waardoor ik een soort vakken kreeg op mijn tas. Ik vind dit een leuk effect geven.

Als alles klaar staat leg je de print op je canvas tas. Als je tas wat gekreukt is, kun je hem het beste eerst strijken. Hierdoor voorkom je dat je print niet goed blijft zitten door kreukels. 

Leg je print op je tas met een stuk bakpapier eroverheen en ga er met je strijkijzer een aantal keren overheen. Je kunt controleren of je print vast zit, door voorzichtig de zijkantjes van je print op te tillen. Blijft ie plakken? Dan zit ie vast.



Als laatste haal je het strijkpapier eraf en klaar is je tas!

Dit is mijn eindresultaat:



Liefs,
Lindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten